söndag, oktober 07, 2012

Kontrast - SweCon 2012

English: Nene Ormes at Eurocon 2011 in Stockholm.
English: Nene Ormes at Eurocon 2011 in Stockholm. (Photo credit: Wikipedia)
Ikväll kopplar jag av i soffan efter en fantastiskt rolig och inspirerande helg på SweCon, som ska uttydas som Swedish Convention, d.v.s. en kombination av bokmässa och konferens om fantastisk litteratur. Till genren räknas numera all litteratur som inte utspelar sig i vår vardagsvärld, i vår historia eller är deckare: Science fiction, fantasy, horror och steampunk m.m. Min första SweCon var för ett par år sedan då jag inbjöds att sitta med i en panel om hur litteratur man läser som barn/ungdom påverkar en under resten av livet. Vi panelister förde ett givande samtal. Denna SweCon var en trevlig avslappnad affär som gav mersmak. Året efter deltog jag i EuroCon som ägde rum i KTH:s kårhus i Stockholm.

Årets SweCon blev en stor succé med drygt 450 deltagare som trängdes i konferensrummen. Det är faktiskt lika många som de deltog i EAHN-konferensen i våras i Bryssel, dvs European Architectural History Network. Programmet var också välavvägt och varierat med allt från föreläsningar till panelsamtal till workshops. Själv bidrog jag med en föreläsning med titeln "Hjältinnor i science fiction och fantasy" utifrån perspektivet visuell kultur där jag synade den omslagskultur som genomsyrat såväl tidskrifter som böcker sedan 1920-talet. Det var proppfullt i salen och responsen mycket god.

Mats Strandberg
Mats Strandberg (Photo credit: Arild Vågen)
Under helgen deltog jag i en workshop om samskrivande, åhörde en föreläsning och lyssnade på ett stort antal panelsamtal med inbjudna författare, både svenska och internationella. Jag köpte även böcker och i slutändan kom jag hem med böcker av alla hedersgästerna: Peter Watts, Joe Abercromby, Kelly Links och det svenska författarparet Mats Strandberg och Sara Elfmark Berggren  som gett ut en framgångsrik fantasyroman som håller på att översättas till flera andra språk). Även andra författare deltog, bl.a. Nene Ormes. Två av kassarna är fyllda av svensk fantasy, som jag har tänkt undersöka. Annars har jag mest läst scifi eftersom mycket av fantasy-litteraturen enligt min erfarenhet är både enahanda och består av långa serier.
Enhanced by Zemanta

1 kommentar:

Johanna Svensson sa...

Precis vad ni har på gång här, vad en stor plats. Jag är alltid på här ser de senaste nyheterna och uppdateringarna.